Yrittäminen ja internet

Mitä kauemmin internet on ollut elämässämme, sitä selvempää on, että yritykset toimivat myös siellä. Aivan aluksi jo olemassa olevat yritykset perustivat nettisivuja, mutta nykyään yritykset, ja jopa jotkin alat, toimivat lähes kokonaan internetissä.

Monille yrityksille ensisijainen tarve ainakin osittaiseen internetiin siirtymiselle ovat näkyvyys ja asiakaspalvelu. Yrityksen kotisivuilta saa tietoa tarjottavista tuotteista ja palveluista, ja yritykset myös mainostavat internetissä saadakseen lisää asiakkaita. Asiakaspalvelua on helppo tarjota sähköpostin kautta, mutta nykyään on yleistymässä myös chat-palvelu, joka aukeaa heti yrityksen sivuille saavuttaessa.

Koska nykyaikana on mahdollista asioida suurimmaksi osaksi internetissä, on syntynyt täysin siinä ympäristössä toimia yrityksiä. Syitä sille, miksi kannattaa yrittää internetissä, löytyy tämän tekstin lopusta. Kaksi vuosikymmentä sitten tuskin osattiin kuvitella, että 2010-luvun ihminen hakee ensisijaisesti apua arkensa ongelmiin omin nokkinensa internetistä eikä esim. soita auttavaan puhelimeen.

Myös kokonaisia aloja on siirtynyt internetiin. Vanhastaan kasinoita oli harvassa, mutta internetissä niitä on lukemattomia. Perinteisillä kasinoilla on tietyt fyysiset raamit, etiketti ja aukioloajat. Internetissä toimiva kasino on auki vuorokauden ympäri ja se voi kasvaa niin isoksi kuin vain asiakkaat suovat. Suomalaisille tuttu https://kalevalakasino.eu on internetin avulla pystynyt jo pitkään tarjoamaan perinteisen kasinon elämykset kenelle tahansa paikasta ja ajasta riippumatta.

Miksi toimia internetissä?

Puhtaasti internetin välityksellä toimivat yritykset ovat monissa asioissa perinteisiä yrityksiä ketterämpiä. Ensinnäkin niiden perustamiseen ei vaadita esim. kalliita yrityslainoja, joilla rakennetaan tai ostetaan toimitilat. Tilavuokrista voidaan myös säästää, jos niitä ei ole, ja rahaa voi käyttää itse toiminnan kehittämiseen eikä ns. pelkästään seiniin. Näin ollen myös investointeja on helpompi houkutella.

Internetin yritykset liikkuvat kätevästi yrittäjän mukana, kunhan tällä vain on internetyhteys. Näin on myös asiakkaiden kohdalla, sillä asiakas pääsee yrityksen palveltavaksi parilla klikkauksella. Asiakas ja yrittäjä siis kohtaavat helpommin internetissä.

Internetin mukanaan tuoma muutos ei ole suinkaan ohi, vaan jatkuu edelleen. Tulevaisuudessa se luo uusia yrittämisen muotoja, palveluita ja työtä – asioita, jotka nyt näyttävät kaukaisilta tai peräti mahdottomilta. Internetin voittokululle ei kuitenkaan näy loppua ja merkitys yritystoiminnassa on yhä vain kiinteämpi.